Hoppa till avdelningsmenyn

Hoppa till innehållet

Stäng fönstretStäng fönstret
Skriv ut sidanSkriv ut

På lättläst svenska

Södertäljes habiliteringscenter. Flicka som leker i försommargrönska.

På lättläst svenska På lättläst svenska

Fakta om utvecklingsstörning - Lättläst

Här kan du läsa om
vad utvecklingsstörning är.

Vad är utvecklingsstörning?

Utvecklingsstörning är en funktionsnedsättning
som gör att en person har svårt att förstå
och behöver hjälp för att klara sin vardag.

Utvecklingsstörning beror på att hjärnan arbetar
lite annorlunda än hos andra.
Det gör att personen
behöver mer tid för att lära sig saker.
Vissa saker kan en del personer med utvecklingsstörning
aldrig lära sig.

Om man har en stor utvecklingsstörning
behöver man mycket hjälp.
Andra som har en liten utvecklingsstörning
kan leva ett eget liv med bara lite hjälp.

Alla människor med utvecklingsstörning
är olika.
De är bra på en del och har svårt för annat.
Därför behöver de olika hjälp och stöd,
precis som alla andra människor.


Alla som har en utvecklingsstörning
lär sig långsammare än andra.
En utvecklingsstörning har man  hela livet.

En person som har en utvecklingsstörning
behöver hjälp med att förstå saker.
Personen behöver också hjälp att klara sin vardag,
till exempel ha hand om pengar och sköta sitt hem.

Av hundra personer i Sverige är det en som
har en utvecklingsstörning.
En del av dem har andra funktionsnedsättningar också,
som rörelsehinder, cp, autism,
synskador eller hörselskador.

Det finns många andra ord för utvecklingsstörning.
Till exempel kan man säga begåvningsnedsättning,
förståndshandikapp, intellektuell funktionsnedsättning
eller kognitiv funktionsnedsättning.

Hur tar man reda på
om en person har en utvecklingsstörning?

En läkare och en psykolog undersöker
hur mycket personen förstår
och hur personen lever, bor, arbetar
eller studerar.
De vill veta vad personen gör på fritiden
och vilken hjälp personen får från samhället.
De pratar med personens föräldrar och lärare
eller någon på jobbet.
De vill veta hur det var när
personen var barn.
De vill också veta hur det var i skolan och
hur det går på jobbet.
När läkaren och psykologen
tagit reda på allt det här
kommer de fram till hur mycket utvecklingsstörd personen är.

Men många tycker att det finns ett bättre sätt
att beskriva hur utvecklingsstörd en person är.
De säger att det beror inte bara på personen
hur utvecklingsstörd han eller hon är.
Det beror på alla omkring personen
och på samhället.
En person blir mer funktionshindrad
om andra inte förstår vad personen behöver.

Personen måste ha fått utvecklingsstörningen
innan han eller hon fyller 18 år
för att det ska kallas för utvecklingsstörning.

Varför blir en person utvecklingsstörd?

Det finns många olika orsaker till utvecklingsstörning.
Utvecklingsstörningen kan till exempel bero på
något fel i kroppens kromosomer, som är små delar i kroppen
Utvecklingsstörningen kan också bero på en skada
innan födseln eller en skada vid förlossningen.

Om ett barn är med om en olycka
eller får en allvarlig sjukdom
kan barnet få en utvecklingsstörning.

Downs syndrom är den vanligaste orsaken
till att någon är utvecklingsstörd.
Då har personen en mer kromosom än andra.
Nu vet vi mer om utvecklingsstörning.
Men det går ändå inte alltid att ta reda på
vad utvecklingsstörningen beror på.

Barn

Utvecklingsstörningen är olika
hos olika barn.
Barn med utvecklingsstörning utvecklas som andra barn,
fast långsammare.
De har samma känslor som andra barn
och behöver samma saker,
fast de kan ha svårt att tala om vad de behöver.

En del barn kan inte prata,
och andra börjar prata senare än andra barn.
Människor som finns nära barnet
måste förstå vad barnet säger och vill.
Ofta använder barnet teckenspråk eller bilder.

Ett barn med utvecklingsstörning behöver mer stöd från vuxna än andra barn.


Ungdomar och vuxna

Alla som har en utvecklingsstörning
har svårt att förstå sådant som de inte ser
eller kan ta på.
De förstår till exempel kanske inte
vad siffror och bokstäver egentligen betyder.

De kan behöva hjälp med att planera och förstå
hur de ska göra något,
särskilt om det är något nytt.
De kan ha svårt att börja med något
och svårt att veta när de är färdiga.

De flesta personer med utvecklingsstörning
behöver stöd hela livet
för att kunna leva ett bra liv.
Många bor i en gruppbostad
och arbetar på en daglig verksamhet.
Andra kan bo själva om de får stöd.

Personer med utvecklingsstörning
lär sig hela livet.
De lär sig av allt de är med om
och därför kan de behöva olika slags stöd vid olika tider i livet.
Därför måste man hela tiden ta reda på
vad personen behöver.
Då kan personen leva
ett liv så som han eller hon vill
och klarar av.

 


Dela på Facebook

Dela på Twitter