Hoppa till avdelningsmenyn

Hoppa till innehållet

Stäng fönstretStäng fönstret
Skriv ut sidanSkriv ut

På lättläst svenska

Södertäljes habiliteringscenter. Flicka som leker i försommargrönska.

På lättläst svenska På lättläst svenska

Autism-center

Autism-center för vuxna
ger stöd till personer i Stockholms län
som är äldre än 18 år och har autism
eller ett funktionshinder som liknar autism.

Det här gör vi:

När du kommer hit till oss första gången
börjar vi alltid med att du får berätta
vad du behöver för stöd av oss.
Sedan berättar vi hur vi kan hjälpa dig.

Detta kan vi hjälpa dig med:

i kan ge råd och stöd
till bara dig eller tillsammans med andra i grupp.
Vi kan berätta för dig om autism och utvecklings-störning.
Vi kan berätta för dig om du kan få stöd av samhället.
Vi kan hjälpa dig om du vill tala med
eller skriva till en myndighet.
Vi kan undersöka vad du klarar av att göra själv.
Vi kan hjälpa dig att få hjälpmedel.

Vi bestämmer tillsammans med dig
vad vi ska göra för dig,
hur mycket stöd du behöver
och hur du vill att det ska bli.
Sedan skriver vi ned allting i en habiliterings-plan
så du vet vad vi har bestämt.

Det kostar inget att få stöd av oss.

Vi arbetar på autism-center

Här arbetar kuratorer,
psykologer, arbetsterapeuter
specialpedagoger och logopeder.

Alla vi som arbetar på autism-center
kan mycket om funktionshinder
och hur det är att leva med funktions-hinder.
Vi är också experter på autism
och andra funktionshinder som liknar autism.

Alla som arbetar här skriver journal.
I journalen står det om ditt funktions-hinder
och vilket stöd du får av oss.
Du och vi får läsa din journal, men ingen annan.

Vi har tystnadsplikt

Alla som arbetar på autism-center har tystnadsplikt.
Det betyder att vi inte får berätta för någon
om vårt arbete och om hur vi hjälper dig.
Du ska känna dig trygg och säker hos oss.

Du besöker oss här:

Stadshagsvägen 7
112 50 Stockholm

Du ringer oss på telefonnummer:

123 35 570

Du skickar fax på faxnummer:

123 49 630

 


Dela på Facebook

Dela på Twitter