Hoppa till avdelningsmenyn

Hoppa till innehållet

Stäng fönstretStäng fönstret
Skriv ut sidanSkriv ut

På lättläst svenska

Södertäljes habiliteringscenter. Flicka som leker i försommargrönska.

På lättläst svenska På lättläst svenska

Om Autism

Vad är autism?

Personer med autism
har svårt att umgås med andra människor,
de har svårt att tala med
eller att förstå andra människor.
Personer med autism kan också ha svårt
för att göra något som är nytt för dem.

De flesta personer med autism
har också utvecklingsstörning.
Många har även andra funktionshinder som epilepsi,
synskador eller hörselskador.

Orsaker till autism

Autism beror på olika störningar i hjärnan.
Hjärnan fungerar annorlunda.
Människor med autism har ofta ärvt dessa störningar
från sina föräldrar eller släktingar.

När en läkare ska undersöka om man har autism
så tittar läkaren på hur man fungerar med andra människor.
Det går inte att mäta om man har autism
genom att ta ett blodprov.

Människor med autism är olika

Människor med autism är olika varandra
även om de har samma funktionshinder.
Det kan bero på om man har svårare eller lättare autism
om man har utvecklingsstörning eller inte,
hur man är som person
och på hur gammal man är.

Personer med autism kan också ha andra funktionsnhinder
som epilepsi eller ADHD.
Epilepsi gör att man kan få kramper i hela kroppen.
ADHD är när man har svårt att sitta still
och att göra en sak i taget.

Träning är viktigt

Autism har man hela livet.
Men med träning kan man klara sig bättre.
Många barn med autism kan lära sig mer
om de börjar träna tidigt i livet.

Vuxna med autism behöver ofta ett anpassat boende
och daglig verksamhet.
Både ungdomar och vuxna med autism kan behöva träna
för att lära sig att klara sig bättre själva.

Vad är autism-spektrumet?

Autism-spektrumet är ett ord
som beskriver flera olika funktionshinder
som har med autism att göra.

Funktionshindren inom Autism-spektrumet är:

Autistiskt syndrom

Autistiskt syndrom kallas ofta autism.
De flesta personer med autism har också utvecklingsstörning.
En del med autistiskt syndrom har en normal intelligens.

Aspergers syndrom

Aspergers syndrom är autism hos personer
med normal intelligens.

Autismliknande tillstånd

Autismliknande tillstånd är när en person
inte har sådana svårigheter att det kan kallas autism
eller Aspergers syndrom.

Autismlikanden tillstånd kallas också
för atypisk autism
eller genomgripande störning i utvecklingen.

Desintegrativ störning

Desintegrativ störning är när ett barn får svår autism
efter att barnet har fyllt 3 år.
Då har alltså barnet utvecklats normalt fram till 3 år.
Det är ovanligt med desintegrativ störning.

 


Dela på Facebook

Dela på Twitter